Správa hlavného kontrolóra obce Kvakovce obecnému zastupiteľstvu obce Kvakovce

10.03.2015 17:00

Ing. Vladimír Malý, Partizánska 682/30, 05801 Poprad, Hlavný kontrolór obce Kvakovce


 

Obecné zastupiteľstvo

Obec Kvakovce

 

V Poprade, 8.3.2015

 

Vec: Správa hlavného kontrolóra obce Kvakovce obecnému zastupiteľstvu obce Kvakovce

 

Medzi základne povinnosti hlavného kontrolóra patrí:

- povinnosť oznámiť všetky zákonne alebo iné prekážky výkonu funkcie a výkonu činnosti hlavného kontrolóra.

Podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení § 18, ods.1, Hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo.

- v oblasti pracovnoprávnych vzťahov je hlavný kontrolór podriadený starostovi obce. Pokiaľ však ide o obsahovú náplň činnosti, vrátane kontrolnej činnosti a zodpovednosti za ňu – táto je daná vylučne a jedine vo vzťahu k obecnému zastupiteľstvu.

Dňa 25.2.2015 som po skončení čerpania dovolenky v dobe od 1.1.2015 do 13.2.2015 nastúpil do zamestnania s cieľom vykonať následnú finančnú kontrolu pri zabezpečení a vykonávaní predbežnej finančnej kontroly v obci Kvakovce, kde som hlavným kontrolórom, riadne zvoleným obecným zastupiteľstvom v roku 2012. V dňoch 25,26. 2. 2015 starosta obce nebol prítomný, no zamestnankyňa obecného úradu pani Čkotová a neskôr 26.2.2015 aj poslankyňa obecného zastupiteľstva (ďalej len OZ) mi oznamovali, že pracovné miesto hlavného kontrolóra vrátane počítača, ktoré mi bolo pridelené po nástupe na funkciu hlavného kontrolóra obsadil sám starosta obce Mgr. Radovan Kapraľ. Majú mi znemožniť prístup do počítačov na obecnom úrade a majú zákaz mi predložiť akúkoľvek dokumentáciu ku kontrole.

  • Dňa 27.2.2015 o 07.35, po príchode na pracovisko mi starosta obce Mgr. Radovan Kapraľ, ktorý už bol prítomný v kancelárii obecného úradu oznámil, že si chce so mnou vyjasniť niektoré otázky. Následne mi oznámil, že si našu komunikáciu bude nahrávať. Povedal mi, že som bezpečnostným rizikom pre obec, pričom to bližšie nešpecifikoval. Začal mi klásť otázky, ako keby bol vyšetrovateľ a ja obvinený. Oznámil som mu, že pracovnoprávne otázky nech rieši vo svojej kompetencii, ale v oblasti kontroly mu nepodlieham. Upozornil som ho, že pracovné miesto hlavného kontrolóra mi bolo určené po nastupe na funkciu hlavného kontrolóra a že nemal právo bez môjho vedomia vstupovať do počítača hlavného kontrolóra, nakoľko je tam uložená agenda hlavného kontrolóra. Odpovedal, že mi pracovné miesto rušíže mám miesto dole, o poschodie nižšie. Sú to priestory mimo obecného úradu, kde sa nachádza klubovňa pre občanov obce . Predložil som mu písomnu žiadosť na predloženie dokumentácie k vykonaniu následnej finančnej kontroly. Starosta obce mi podpísal prevzatie žiadosti s tým, že mi nič nepredloží a odkázal ma do klubovne občanov obce, kde nie je telefón ani pripojka na internet do počítača. Obdobie od 25.2.2015 do 27.2.2015 vrátane beriem ako prekážku v práci zo strany zamestnávateľa podľa § 142, ods. 3. zákona č. 311/2001 Z.z., zákonníka prace: Ak nemohol zamestnanec vykonávať prácu pre iné prekážky na strane zamestnávateľa, ako sú uvedené v odseku 1 a 2, zamestnávateľ mu poskytne náhradu mzdy v sume jeho priemerného platu.

Povinnosti zamestnávateľa vyplývajúce z pracovného pomeru podľa §47, ods.1. písm. a, : Zamestnávateľ je povinný prideľovať zamestnancovi prácu podľa pracovnej zmluvy, platiť mu za vykonanú prácu mzdu, utvárať podmienky na plnenie pracovných úloh a dodržiavať ostatné pracovne podmienky ustanovené právnymi predpismi, kolektívnou zmluvou a pracovnou zmluvou.

V nadväznosti na citované zákony upozorňujem, že starosta obce Mgr. Radovan Kapraľ ako štatutárny orgán nevyplatil mzdu hlavnému kontrolórovi nasledovne:

za mesiac december 2014 – čerpaná dovolenka 20 dní za rok 2013,

za mesiac január 2015 – čerpaná dovolenka 20 dní za rok 2014,

Čerpanie dovolenky som oznámil starostovi obce 2.1.2015 elektronickou emailovou poštou. Prijatie tejto správy potvrdil starosta obce a spätne 2.1.2015 o 19.06 hod. poslal odpoveď

 

Pri vykonávaní finančnej kontroly sa hlavný kontrolór riadi zákonom č.502/2001 Z.z. o finančnej kontrola a vnútornom audite, kde sa v §14. ods.2, hovorí: Kontrolovaný subjekt a jeho zamestnanci sú povinní,

a. Vytvoriť podmienky na vykonanie následnej finančnej kontroly a zdržať sa konania, ktoré by mohlo ohroziť jej začatie a riadny priebeh.

§13, ods.2, hovorí: Hlavný kontrolór je pri výkone kontroly povinný,

a. Vopred oznámiť kontrolovanému subjektu predmet a účel kontroly, ak by oznámenie pred začatím kontroly mohlo viesť k zmareniu účelu kontroly, treba tak urobiť najneskôr pri začatí kontroly (kontrola vykonávania predbežnej finančnej kontroly)

 

Ďalej som starostovi obce poslal Návrh plánu kontrolnej činnosti na 1. Polrok 2015 dňa 12.1.2015, so žiadosťou o vyvesenie na obecnú webovú stránku a úradnú tabuľu obce, pred schválením obecným zastupiteľstvom v súlade s § 18f, ods.1, písm. b, zákona 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Starosta obce túto moju požiadavku ignoroval a Návrh plánu kontrolnej činnosti nezverejnil.

Ďalej vás upozorňujem, že starosta obce ignoruje obecné zastupiteľstvo a bez schválenia OZ protizákonne uzatvára a podpisuje zmluvy, ktoré sú zverejnené na webovej stránke obce.

Ide o nasledovné zmluvy:

  1. Zmluva o dielo medzi obcou Kvakovce a súkromnou firmou ACCENT AUDIT & CONSULTING, s.r.o.

  2. Zmluva o poskytovaní služieb medzi obcou Kvakovce a firmou Jozef Gavura

Uvedené zmluvy sú v rozpore s ustanovením zákona č. 369/1990, § 11, ods.4, : Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené,

b. Schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať záverečný účet obce, schvaľovať emisiu komunálnych dlhopisov, schvaľovať zmluvu uzavretú podľa § 20 ods. 1, rozhodovať o prijatí ...

§20, ods1, Obce môžu spolupracovať na základe zmluvy uzavretej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti, na základe zmluvy o zriadení...

Porušovanie zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení:

§25, ods. 1, Poslanec je povinný najmä,

a. zložiť sľub na prvom zasadnutí OZ, ktorého sa zúčastní

 

Prišlo k falšovaniu úradnej listiny, zápisnice zo zasadnutia OZ č. 1/2015

b. OZ konštatuje, že:

2. Zvolení poslanci OZ zložili zákonom predpísaný sľub poslanca OZ v poradí: Juraj Arendáš, Anna Janevová, Ing. Katarína Švecová ,Ing. František Tomko

Hlasovanie:

Za: Anna Janevová, Ing. Katarína Švecová

Proti: Juraj Arendáš

 

Zápisnicu zo zasadnutia OZ 2. Januára 2015 podpísali: zapisovateľ, Peter KARPIAK, overovatelia, Anna JANEVOVÁ, Ing. Katarína Švecová, starosta obce, Mgr. Radovan Kapraľ

K falšovaniu úradnej listiny prišlo z dôvodu, že Ing. Tomko nemohol zložiť sľub poslanca, nakoľko nebol prítomný na zasadaní OZ, o čom svedčí aj prezenčná listina. Ďalej pri hlasovaní o schválení uznesenia č. 1/2015 paní Annou JANEVOVOU a Ing. Katarínou Švecovou, ktorí hlasovali za schválenie uznesenia a nakoniec podpísaním zápisnice zo zasadnutia OZ zapisovateľom Petrom Karpiakom, overovateľmi Annou Janevovou,  Ing. Katarínou Švecovou a STAROSTOM obce Mgr. Radovanom Kapraľom napriek tomu, že Ing. Tomko nebol prítomný na zasadnutí obecného zastupiteľstva dňa 2. Januára 2015.

Celé zasadnutie OZ bolo v rozpore s § 12, zákona č. 369/1990 Z.z. o obecnom zriadení a „Metodickým návodom Ministerstva vnútra slovenskej republiky z 20. októbra 2014 pre obce na zabezpečenie ustanovujúcich zasadnutí obecných zastupiteľstiev“,

Upozorňujem poslancov OZ, aby sa nedali zatiahnúť do machinácii starostu obce Mgr. Radovana Kapraľa. Poslanci obecného zastupiteľstva nie sú podriadení starostovi obce a podľa zákona č. 369/1990 Z.z. ods.4, písm. b, majú právo interpelovať starostu obce vo veciach týkajúcich sa výkonu jeho funkcie.


 

Hlavný kontrolór obce Kvakovce

Ing. Vladimír Malý